دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 11:09

کشف سیگنالی عجیب از فضا 

کشف سیگنالی عجیب از فضا 
کیهان مملو از سیگنال‌های رادیویی عجیب است، اکنون ستاره‌شناسان سیگنال واقعا عجیبی شناسایی کرده‌اند که هر ساعت تکرار می‌شود و دارای سه حالت مختلف است.
کد خبر : 915958

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای‌نیوز، دانشمندان استرالیایی یک سیگنال رادیویی غیرعادی را کشف کردند که از فضا می‌آید. این سیگنال رادیویی عجیب تقریباً یک ساعت چشمک می‌زند و طولانی‌ترین سیگنالی است که تا به امروز رصد شده.

همچنین بعد از مشاهدات متعدد، مشخص شد این سیگنال رادیویی فلاش‌های طولانی و درخشانی از پالس‌های ضعیف اما سریع منتشر می‌کند و گاهی اوقات اصلاً هیچ چیز وجود ندارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر بخوانید

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تشخیص یک سیگنال رادیویی غیرعادی نیست؛ زیرا اخترشناسان معمولاً انفجارهای امواج رادیویی زیادی را رصد می‌کنند که از سراسر کیهان سرچشمه می‌گیرند. این انفجارها را گذر رادیویی می‌نامند. این گذرهای رادیویی هرازگاهی در کیهان فوران می‌کنند، برخی به صورت الگو و برخی فقط یک بار سوسو می زنند.

به گفته محققان، بیشتر این گذرهای رادیویی از ستارگان نوترونی در حال چرخش به نام تپ‌اخترها ناشی می‌شوند. آن‌ها فلاش‌های منظم امواج رادیویی را منتشر می‌کنند، درست مانند نور فانوس‌های دریایی. به طور معمول، ستارگان نوترونی با سرعتی باورنکردنی می‌چرخند و تکمیل هر چرخش فقط چند ثانیه یا حتی کسری از ثانیه طول می‌کشد؛ اما سیگنال رادیویی (یا گذر) جدید کشف شده دارای یک چرخه یک ساعته بود که آن را به جرمی نادر تبدیل کرد.

این جرم جدید یک ستاره نوترونی با نام ASKAP J1935+2148 است که کند می‌چرخد و نظریه‌های فیزیکی را به چالش کشیده.این ستاره سه حالت از سیگنال‌های رادیویی  را هر 53 دقیقه و 8 ثانیه منتشر می‌کند.

یافته اخیر نشان می‌دهد که نسل جدید تلسکوپ‌های رادیویی، مرزهای کاوش‌های فضایی را تغییر داده وبا آشکار کردن شگفتی‌های جدید درک ما از کیهان را به چالش می‌کشند.

پروفسور بن استپرز از دانشگاه منچستر گفت: «در مطالعه ستاره‌های نوترونی که امواج رادیویی منتشر می‌کنند، ما عادت کردیم چرخش این ستاره‌ها سریع باشد، اما کشف ستاره فشرده‌ای که به آرامی می‌چرخد و همچنان امواج رادیویی را منتشر می‌کند، غیرمنتظره بود.»

ستارگان بزرگ در پایان عمر تمام سوخت خود را مصرف کرده و در رویدادی هیجان‌انگیز منفجر شده به ابرنواختر تبدیل می‌شوند.

آنچه باقی می‌ماند، ستاره‌ای به نام ستاره نوترونی است که از تریلیون‌ها نوترون تشکیل شده است. این ستاره جدید بسیار پرجرم و متراکم است. جرم آن 1.4 برابر جرم خورشید است که در شعاع 10 کیلومتری جمع شده است.

سیگنال رادیویی غیرمنتظره‌ ASKAP J1935+2148  که توسط اخترشناسان شناسایی شد، تقریباً 16000 سال نوری از زمین فاصله دارد. ماهیت این امواج رادیویی و سرعت تغییر دوره چرخش نشان می‌دهد که این جرم یک ستاره نوترونی است. البته تحقیقات بیشتری برای تأیید ماهیت این جرم انجام خواهد شد.

به گفته محققان، این جرم در ابتدا توسط  آرایه کیلومتر مربعی رهیاب در استرالیا که یک آرایه رادیوتلسکوپی است مشاهده شد و در ادامه توسط رادیوتلسکوپ مرکات مورد بررسی بیشتری قرار گرفت.

این جرم سیگنال‌های متفاوتی منتشر می‌‎کرد. به همین دلیل اخترشناسان دچار تردید شده بودند که آیا تمام این امواج متفاوتی که منتشر می‌شود به یک جرم تعلق دارد یا نه. این مشکل توسط مرکات حل شد. تلسکوپ رادیویی  مرکات در آفریقای جنوبی نقش کلیدی در تمایز بین امواج ایفا کرد. همچنین چون منشا سیگنال‌ها از یک نقطه در آسمان بود، محققان پذیرفتند که یک جرم ثابت سیگنال‌های متفاوت را تولید می‌کند.

با ظهور تلسکوپ‌های جدید، می‌توان امواج رادیویی را از آسمان دریافت کرد و نگاه عقمیق‌تری به کیهان داشت، در نتیجه رویدادهای غیرعادی را می‌توان رصد کرد. این رویدادها درک جدیدی از عملکرد قوانین فیزیک در محیط‌های متفاوت ارائه می‌کند.

ترجمه از مریم فخیمی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته